De voorbereidingen van de reis werden al vroeg begonnen. Dit om de teleurstelling te voorkomen dat er in de regio voor ongeveer 20 personen geen hotel meer te boeken zou zijn. De hotels in de Elzas zijn namelijk vaak kleinschalig van opzet.
De keuze om in de Elzas te logeren en in de Vogezen te toeren was opzettelijk in verband met het weer dat in de Elzas vaak veel zachter is dan in de Vogezen. De organisatie was een hele klus en vlak voordat de reis zou starten kregen we een telefoontje dat het hotel was afgebrand!! In allerijl is toen samen met de hoteleigenaars een ander hotel geboekt, wat zeer exclusief bleek te zijn, naar alle vreugde van onze groep.
Dag 1: Vertrek naar Zuid Duitsland net boven de Noord Vogezen. Via de route België (Malmedy – koffieleuten), Luxemburg (lunchen met prachtig uitzicht), langs de Saar (weer aan de koffie) naar het hotel dat midden in een prachtig bosrijke omgeving lag. De hele dag hadden we prachtig weer ondanks de voorspellingen, tot bijna op de plaats van bestemming.
Toen nog een forse regenbui, waardoor de weg veranderde in een glijbaan door de bloesem van de bomen die al op de weg was beland. Tempo aangepast en veilig bij het hotel aangekomen. Na wat relaxen in de Stübe, een forse maar heerlijke maaltijd genoten en nog wat nagenoten van de tocht.
Dag 2: Vertrek om via de Noord Vogezen, een klein stuk van de Vogezen via Kasteel Haut-Königsbourg, de route du Vin van de Elzas naar het prachtige hotel in Turckheim. Onderweg kregen we in het hoger liggende gedeelte van de route te maken met enorme mist. Het volgen van je voorligger was een hele kunst. Het zicht was namelijk niet meer dan 10 meter.
Verrassend was het dan ook dat na de kou, in Turckheim aangenaam warm was. De restaurants voor de komende 2 dagen waren ook al gereserveerd, waardoor het weer lekker aanschuiven was voor iedereen.
Dag 3: Route naar de Grand Ballon. Heerlijk bochten rijden voor iedereen, maar wel fris. De sneeuw lag nog langs de route. Regelmatig stoppen om koffie te drinken en te lunchen was zeer welkom. Beneden teruggekomen in het dal heerlijk in de zon op het terras. Ooievaars waren al begonnen met nesten maken, een schouwspel voor het oog.
Voor sommige later nog een avondrondleiding met een gids (Franstalig dus voor mij helaas geen optie) door het dorp.
Dag 4: De terugrit naar Nederland via België en een heel stuk autoweg om de afstand in een dag te kunnen overbruggen. Maar eerst nog een stuk binnendoor, met heerlijke bochten. Onderweg moest Jo terugrijden, omdat hij zijn portemonnee vergeten was. Op de snelweg nog een heel stuk droog tot in België, daar was de regen behoorlijk. Door een juiste beslissing van RoadCaptain Richard zijn we veilig kunnen thuiskomen in Maastricht. Er was namelijk behoorlijk veel water door vrachtwagens en inhalen was niet veilig in verband met aquaplaning en het opspattend water waardoor slecht zicht, dus ook weer snelheid aanpassen en voldoende afstand houden van het verkeer voor ons.
Al met al een prachtige reis, mooie bochten, en een gezellige groep!
Cindy
Elzas – Vogezen Pinkster Posse Voorbereiding van de Reis:
13-16 mei 2015
Dag 1
We vertrekken vanuit Dutch Hills om 9.00 uur. Via België vertrekken we naar Zuid Duitsland. Hierbij passeren we de Hoge Venen, Ardennen, Moezel en andere mooie gebieden. We tanken in Luxemburg en genieten van de lage benzineprijzen.
We overnachten in Waldesruh in Eppenbrun, waar we ook de avondmaaltijd nuttigen. Deze is al inbegrepen in de prijs. Overnachting op basis van halfpension.
De route leidt langs Haut Koeningsbourgh, een prachtig middeleeuws kasteel (ca. 1147), dat we zullen bezoeken.
Dag 2
’s Ochtens een heerlijk ontbijt en vertrek richting Elzas. Via de Noord Vogezen en de Vogezen naar Turckheim. Broedplaats van de ooievaar. Dus wie weet wat er allemaal weer mee terug gaat naar Nederland…. Maar ook niet te vergeten heerlijke Elzaswijn. Deze mag concurreren met de hoogste kwaliteit ter wereld. Dit door het bijzondere klimaat door de ligging van de Elzas ten opzichte van de Vogezen, waar het duidelijk natter is dan in de Elzas.
In Turckheim ligt het hotel, Des Deux Clefs***, waar we overnachten (inclusief ontbijt). Parkeren kan hier in een garage. Het diner is gereserveerd, 2 maal in een ander leuk restaurantje om de hoek van het hotel. Hiervoor is gekozen, omdat de Pinksterweekeinden drukbezocht zijn en er grote kans is dat alle restaurantjes al vol zitten. De eerste avond in L’auberge du Veilleur waar bio vlees geserveerd wordt. Deze restaurants zijn niet in de prijs inbegrepen.
Dag 3
Rit in de Vogezen waaronder Col de la Schlucht, uitzicht op de Hohneck (1364m), de Grand Ballon (1424m) over de Route des Crêtes, waar menigeen motorrijder van droomt om hier te rijden. Een weg die in de richting noord-zuid alle hoogten van het massief van de Vogezen met elkaar verbindt. We passeren ook de bron van de Moezel bij Bussang.
’s Avonds lekker dineren en relaxen in restaurant l’ Auberge du Brand.
Dag 4
Om zoveel mogelijk te kunnen genieten van de Vogezen is er gekozen om deze dag in 1x helemaal naar Nederland te rijden. Eerst nog een stukje binnendoor, maar vanaf Noord Frankrijk via Luxemburg (tanken) en België autosnelweg, genieten van de Ardennen rondom en eindigen in Maastricht.
Met speciale dank voor medewerking voor het realiseren van deze reis aan: Richard, Humphrey, Taco en Frank.
Vosges en Alsace
De Vogezen en de Elzas zijn twee streken in het noordoosten van Frankrijk. Ze worden vaak in een adem genoemd. De Vogezen vormen het hoge deel van de Elzas. De ronde bergtoppen inspireerden de Fransen ze ‘ballons’ te noemen: ballen. De Grand Ballon is, inderdaad, de hoogste: 1424 meter. De Rijn scheidde in miljoenen jaren de Vogezen van het Duitse Zwarte Woud. Eigenlijk is het een en hetzelfde gebergte, dat nu doorsneden wordt door de rivier. De Vogezen blinken uit in uitgestrekte blikken op de ‘ballons’ en je vindt er donkere, strenge bossen met een grote wildkans en bochtige weggetjes.
Voor wie interesse heeft in de ontstaanswijze van het gebied een link naar een leuk en duidelijke informatiepagina: Piet Smulders – Vogezen”
Het klimaat Vogezen
De Vogezen is een berggebied in het Noordoosten van Frankrijk en erg geliefd bij natuurliefhebbers. De Vogezen zijn elk seizoen van het jaar erg mooi. In de herfst hebben de uitgestrekte loofbossen prachtige kleuren, in de winter worden de heuvels bedekt met een laagje sneeuw wat het landschap omtovert tot een sprookjesachtig geheel. In de lente schijnt al met regelmaat de zon wat zich doorzet in de zomer. Hier kan het heerlijk warm zijn. Geen tropische temperaturen, het is zo rond de 25°C en omdat het een bergachtig gebied is kan er ook nog wel eens een onweersbui losbarsten. Deze zijn echter ook weer snel voorbij.
Het klimaat Elzas
De aanwezigheid van wijngaarden wijst op warme zomers met veel zon. De winters kunnen echter streng zijn. Tja, dat krijg je nu eenmaal met een half landklimaat! De Vogezen in het westen zorgen voor enige beschutting, hierdoor valt er minder neerslag in de Elzas dan in aangrenzende gebieden. Colmar geniet zelfs van een heel droog microklimaat: het is de op een na droogste stad van Frankrijk met slechts 550 mm neerslag per jaar!
De lente kan soms onvoorspelbaar zijn, maar is over het algemeen zacht en helder met enkele buien en mogelijk een korte koudegolf. De laatste besneeuwde toppen van de Vogezen steken af tegen de groene tinten van de weilanden. In mei staat het land in de bloesem, een voorbode van de zomer. Denk dus heel goed om laagjes kleding mee te nemen! Regen- en winterkleding is geen slecht idee.
Algemene informatie
Nieuwe verkeersregels in Frankrijk (bijgewerkt juni 2015)
In Frankrijk zijn een aantal verkeersregels van kracht die zowel de motorrijders als automobilisten aangaan. Wij krijgen hierover regelmatig vragen. Er bestaat veel onduidelijkheid, daarom dit overzicht: Nieuw per 01 juli 2015: handsfree bellen, navigatieaanwijzingen en radio beluisteren: Per 1 juli 2015 is het voor elke bestuurder (auto, motor en fiets) verboden om zgn. “ear-phones”, “oortjes” of koptelefoons te gebruiken tijdens het rijden. In principe gaat het om alle soorten luidsprekers die je in of direct op het oor draagt. In de auto blijft het gebruik van een in de auto ingebouwde handsfree set toegestaan. Op de motor mag je de in de helm ingebouwde luidsprekers voor je intercom/ navigatiesysteem/radio ook gewoon blijven gebruiken. Zie ook de foto’s hierna. Oh ja, de boete bedraagt € 135.
Flitspaalmeldingen op je gps: Het is in Frankrijk verboden om een toestel bij je te hebben dat je waarschuwt voor flitspalen, radar e.d.. Wel mag het toestel je waarschuwen voor een “gevaarlijk traject” of een “gevarenzone”. De argumentatie is dat de flitspalen er staan voor de veiligheid, dus als je gewaarschuwd wordt voor een gevaarlijk stuk weg is dat alleen maar goed voor je veiligheid. De Fransen zijn zo gek nog niet…. 🙂
Alcoholtester niet meer verplicht: Het niet meer verplicht is om de alcoholtester (éthylotest) bij je te hebben op de motor. Weer een probleem minder dus! Automobilisten moeten er nog steeds wel (twee) bij zich hebben.
Reflecterende kleding en helm voor motorrijders:
Formeel moet elke franse motorrijder en -passagier reflecterend materiaal op of aan zijn of haar kleding hebben. Dit kan zijn een geel of oranje vest, maar ook door de fabrikant aangebrachte stroken/stukken. Er gelden daarvoor een paar eisen. Hetzelfde geldt voor het aanbrengen van reflecterende stickers op de helm. Maar er wordt in de praktijk nooit op gecontroleerd. En, als je kleding en helm voldoet aan de eisen van je eigen land dan is het OK.
Geel vest: Per 1 januari 2016 moeten motorrijders een geel vest bij zich hebben. Maar ze hoeven het tijdens het rijden niet te dragen! Je moet het vest alleen aandoen als je bijv. met pech langs de (snel)weg staat.
Voorwaarschuwing flitspalen/-kasten:
Aan de bijzonder sympathieke Franse gewoonte om vóór elke flitspaal of -kast een waarschuwingsbord te plaatsen is helaas een einde gekomen. Al enige jaren krijgen nieuwe flitspalen er geen meer. Hou onderweg wel de opflitsende snelheidsaanduidingen met de smileys in de gaten. Als je deze palen ergens onderweg buiten de bebouwde kom ziet dan weet je bijna zeker dat er ook een flitskast volgt. Hetzelfde geldt voor een snelheidsbord op een plek waar je het eigenlijk niet verwacht. Zowel op snelwegen als op binnenwegen. Dit zijn altijd borden met een onderbord “rappel”. Ook daar even oppassen, meestal volgt dan een flitser!
Tenslotte: soms staat op het wegdek een driehoek met daarin een “R” geschilderd (meestal gedaan door een vriendelijke local die z’n collega weggebruikers wil waarschuwen..). Ook hier oppassen!
Extra informatie:
Handig om mee te nemen onderweg zijn enkele muesli-repen en een flesje drinken, zodat iedere pauze er iets genuttigd kan worden om zelf zo fit mogelijk op de motor te blijven. Ik heb zelf ervaren dat dit goed helpt op langere ritten. Dit in belang van de veiligheid!
Voor alle dagen geldt dat er uitgegaan wordt van voldoende pauzes onderweg.
Er vindt geen restitutie plaats door de organisatie bij tussentijdse afmelding. Sluit daarom zelf een annuleringsverzekering af.
Er wordt uitgegaan dat men zelf zorgt voor een motorverzekering.
De routes zijn niet voorgereden door de organisatie, dus er kunnen altijd wat verassingen plaatsvinden, ondanks alle moeite die genomen is voor een goede routeplanning.
Ik hoop dat we met zijn allen een geweldig rit ervan gaan maken, veel plezier zullen hebben en dat zullen we samen moeten doen!!!