Wales-Cotswolds-route

Cotswolds & Wales 2016

Limburg Chapter tour 2016, The Land of the Dragon

In 2015 heeft de chapter tour plaatsgevonden in Schotland. De deelnemers zijn teruggeko-men met enthousiaste verhalen. The story continues: ook in 2016 staat een chapter tocht op de agenda.

Met nog enkele ponden in de beurs en een links-rijden-ervaring, is de keuze snel gemaakt: we gaan naar het Verenigd Koninkrijk, maar dan een compleet andere hoek, naar the Cotswolds & Wales, een gebied linksboven Londen. Alhoewel deze gebieden naast elkaar liggen, zijn ze compleet verschillend.

Cotswolds

Het gebied The Cotswolds wordt ook “Good old England” genoemd: heuvelachtig, met tal van schilderachtige dorpjes met bijpassende benamingen, zoals Stow-on-the-Wold en Stratford-upon-Avon in de buurt. Kortom: lieflijk en schilderachtig.

Wales

Wales (in het Keltisch Cymru) is compleet anders. In één woord: ruig. Wales is een
onafhankelijke staat van het verenigd koninkrijk. De oppervlakte van Wales is zo’n 20.779 km², ongeveer half zo groot als Nederland. Het is ruwweg 274 km van noord naar zuid en 97 km van oost naar west.

In de vlag van Wales staat een draak afgebeeld; de naam van onze chapter tour is hiervan afgeleid. Hieronder zie je het logo wat voor deze tour is gemaakt.

Wales 16 t-shirt

Het programma en de route

Op basis van eerdere ervaringen is ervoor gekozen om een stevige dag te laten afwisselen met een wat meer relaxte dag. Op deze relax dagen, is er altijd wel een uitstapje/bezichtiging in het programma opgenomen.
Het gebied van de Cotswolds is glooiend, maar in Wales kun je zeker diverse haarspeld-bochten verwachten. Een goede voertuigbeheersing is noodzakelijk. Hieronder is het globale weergave van het programma beschreven.

Wales-Cotswolds-route
Dag 1: Kerkrade – Rotterdam 286 km 17 juni

De boot vertrekt rond 22.00 uur in de avond, dus tijd genoeg om binnendoor naar Hoek van Holland te rijden. Taco had een mooie route uitgezet waarbij we ook de uitkijktoren bij de Philipsdam bezochten. Na het inschepen, nog even een drankje genuttigd en toen naar de hut.

Cotswolds16-2
Dag 2: Harwich – Painswick (326 km)

Rond 07.00 uur ’s ochtends meert de boot aan in Harwich. Ontbijt hebben we ervoor aan boord. Nog even een korte briefing en via rustige kleine wegen, een hapje bij The Grove Lock (langs de waterkant nabij Leighton Buzzard) gaat het richting Oxford, de oudste universiteitsstad van Groot Brittannië. Daar is ook een korte break gepland voor koffie en een eventueel t-shirt… Daarna door naar het hotel in Painswick.

Cotswolds16-3
Cotswolds16-4
Cotswolds16-5
Dag 3: Door de Cotswolds (185 km)

We blijven twee dagen in dit hotel, dus vandaag kunnen we zonder bagage rijden door “The Good Old England”. Zoals in de inleiding aangegeven, zullen we de nodige pittoreske dorpjes bezoeken zoals Burford, Bourton on the Water. We bezoeken een brasserie aan het water, lunch in Lower Slaughter, een bezoek aan Stow On The Wold en een break bij Broadway.

Dag 4: Painswick naar Pembroke (303 km)

We rijden via het natuurgebied the Brecon Beacons, waar het leger en met name de Special Air Service regelmatig oefeningen houdt. Dit gebied is niets voor watjes; daarom is het logisch dat wij hier dwars door heen gaan!
Je zult zien dat dit gebied niet voor niets is aangemerkt als area of outstanding beauty. Overtuigd het landschap je niet (heuvels, heidegebieden en watervallen), dan wellicht de loslopende paarden en schapen; de vele cattle grids zorgen ervoor dat ze niet in één van de pittoreske dorpjes (Gloucester, Ross on Wye, Abergevenny, Brecon Beacons) komen.

Aan het einde van de dag rijden we langs de Pembroke Coast; bekend voor zijn mooie kliffen en zandstranden. We eindigen bij Coach House Hotel.

Dag 5: Pembroke – Aberystwyth (184 km)

In de route van deze dag, zijn voldoende stops opgenomen. We doen het rustig aan en zitten ongeveer vier uur op de motor. Tijd genoeg om een mooie foto of twee te schieten van de golven en de grillige kustlijn, want deze volgen we de gehele dag (Keltische zee). Deze kustlijn maakt deel uit van het Pembrokeshire Coast National Park, het tweede National Park of Wales dat we tijdens deze expeditie bezoeken. In St. Davids bezoeken we het Palace en hebben we een Jet Boat Trip. Na een lunch en mooie wegen komen we in de namiddag bij ons Marine Hotel aan.

Dag 6: Aberystwyth – Betws-y-Coed (262 km)

Deze dag gaan we genieten van oa het Snowdonia National Park. In het Snowdonia National Park vind je de hoogste berg in Wales en Engeland; Snowdon met een hoogte van 3560ft, maar liefst 1085m. Snowdonia National Park is een park dat wereldwijd bekendheid geniet om zijn ongerepte natuur, uitzichten en mooie kustlijnen met cliffs. Wij blijven deze dag genieten van het middelste stuk van het park met de wijdse uitzichten en mooie bergen.

Na een km of 30 komen we bij Devils Bridge aan, dit is een wereld beroemde toeristen attractie met unieke watervallen. Bij de Punchbowl & Three Bridges kunnen we even stoppen om hier een korte wandeling van 10 minuten te maken; je kunt een kijkje nemen bij de Devils Bridge en the Waterfalls. Je gaat afdalen naar de upstream van de waterfall. Van hieruit kun je de door water ingesleten rotsen en de drie over elkaar gebouwde bruggen aanschouwen.

Het is een motorrit door een rustige omgeving met zo af en toe een marktplaatsje (Llanidloes) op de route. Grote steden ontbreken hier totaal.
De route volgt oude county wegen die veelal de rivieren volgen, zodat het aan bochtenwerk niet zal ontbreken. We maken ook een kleine omweg via de Penmaenpool Bridge, dit is een 137 jaar oude houten tol-brug. Deze brug is ‘operated on a day to day basis by a small group of volunteers’; we hopen maar dat er niemand ziek is op die dag.

Na de lunch in Bronaber ‘Rhiw Goch Inn’ vervolgen we onze weg. Helaas zat er een bezoek bij het Welsh Slate Museum niet meer in. We eindigen in de Stable Lodges.

Dag 7: Bethws-y-Coed – Llandrindod Wells (282 km)

Vandaag een wat vreemde dag…… Wie wil kan de ochtendrit om 9 uur meerijden, en wie dat niet wil kan lekker uitslapen. En als het slecht weer is……
We vertrekken voor het ochtendrondje naar het noordelijkste puntje van deze Posse nabij Llanfair Talhaiarn. Het is meer een glooiend landschap waar we de dag beginnen. Hoofdzakelijk eenbaans wegen met de karakteristieke begroeiing langs de wegen in plaats van hekken.
Nadat we door Henllan gereden zijn, zijn we bijna bij de pauzeplaats Brookhouse Mill. Na de pauze gaan we weer op weg om de rest van de Posse bij het hotel op te halen. Daar verwachten we rond een uur of 11:30 aan te komen. Met zijn allen gaan we dan tanken voordat we “met een volle buik” weer verder gaan naar ons volgende hotel.
Even na het tanken stoppen we bij de Conwy Falls. Vanaf de parkeerplaats is het een 100 meter lopen om deze te kunnen bekijken.

Voor de lunch stoppen we bij Cross Foxes Bar Grill Rooms en daarna door naar Llandrindod Wells, bij Metropole Hotel.

Dag 8: Llandrindad Wells – Milton Keynes (297 km)

Vandaag wordt een stevige rij-dag van dik 297km. We zullen goed op het tijdschema moeten letten. We rijden door het Brecon Beacons National Park en gaan dan oostwaarts om uiteindelijk in Milton Keynes te eindigen. Het wordt een dag met veel smalle(re) wegen door een typisch Engels heuvelachtig landschap. Geen uitgebreide uitstapjes maar wel enkele leuke activiteiten. We bezoeken met onze pauze de Llanthony Priory, misschien is de pub open voor koffie.

Na het uitrijden van de Brecon Beacons is het even doorrijden naar ons lunch adres, The Teddington Arms aan de A435.

Na de lunch is het door naar Stow on the Wold, even stoppen om de sfeer te proeven en daarna door naar Woodstock. We hebben een cream tea gereserveerd en krijgen hier scones, jam en clotted cream. Hierna door naar ons hotel, The Swan Revived Hotel.

Dag 9: Newport Pagnel – Harwich (205 km)

Vandaag rijden we de laatste keer door Engeland heen. De boot vertrekt pas om 23:00 uur en inchecken kan pas vanaf ongeveer 20:00 uur. Tijd genoeg dus voor deze relatief korte afstand. De route gaat bovenlangs Londen en daarbij worden de drukke stukken vermeden. We rijden door voornamelijk glooiend landschap, met veel akkerbouw en af en toe een klein stukje bos. Veel grote plaatsen zijn er niet en de mooie landhuizen liggen zuidelijk van Londen. De wegen zijn breed en door het ontbreken van veel dorpen/steden, schieten
we goed op.

De eerste stop is ná ongeveer een uurtje rijden en de tweede stop is slechts een half uur verder. We zijn dan aangekomen in het dorpje Duxford, waar één van de bekendste Imperial War Musea is gehuisvest.

We rijden gemoedelijk verder richting Harwich. Vlak vóórdat we de Ferry oprijden, zorgen we voor een stevige bodem in onze maag. Hiervoor stoppen we in Ramsey (Castle Inn).

Dag 10: Rotterdam – Leende (180 km)

Vandaag de afsluiting van de Posse. In Rotterdam ontbijten we terwijl de ferry land de kade ligt, om 8 uur gaan we op weg. Rond deze tijd kun je natuurlijk de snelweg nemen, maar vette kans dat we dan tot Leende de edele kunst van het filerijden mogen beoefenen. Daarom is ervoor gekozen om binnendoor naar Leende te gaan als waardige afsluiting van de Posse.

Na een kilometer of 3 van de ferry beginnen we aan de binnendoorroute. Even stoppen we onder de Euromast voor een rookpauze om dan weer via de oude maastunnel naar de zuidoever van de Nieuwe Maas gaan om verder te rijden in de richting van de Biesbosch.

Bij Kop van het Land zullen aan de Nieuwe Merwede een kop koffie drinken, en even wat eten. Vervolgens steken we met de pont de Nieuwe Merwede over.

Slotwoord

The Land of the Dragon is gekozen als naam voor deze Posse Ride, gebaseerd op de vlag van Wales. Maar waarom staat er een draak in deze vlag? Wat blijkt: niet alle draken zijn boosaardig. De draak van Wales symboliseert geluk en biedt bescherming tegen het kwade, hetgeen blijkt uit onderstaande legende.
Vele eeuwen geleden zwierven draken over het land. Een boosaardige witte draak besloot zich te vestigen in Wales. Deze draak had een ijskoud humeur en alles wat in zijn buurt kwam, bevroor. De bevolking had nogal te lijden onder deze draak. Door de kou werden bewoners ziek en het luide gebrul zorgde ervoor dat de melk van de koeien zuur werd, planten verdorden en
vrouwen miskramen kregen.
Wat de draak niet wist, was dat er een tweede (rode vuur-)draak in het gebied huisde. Toen deze lieve draak de ellende zag die de witte draak veroorzaakte, daagde hij ‘m uit voor een gevecht. De dorpsbewoners keken met spanning naar het gevecht. Zoals in ieder sprookje, wint ook hier de goede (rode) draak en de burgemeester draagt de bevolking op om vanaf dat moment de draak in de vlag op te nemen, zodat niemand de goede daad vergeet.

De Land-of-the-Dragon Tour zal zeker een avontuur zijn en we hopen dat, net zoals de lokale bevolking aan de draak van Wales wordt herinnerd, deze rit ook jullie lang zal heugen.

Namens Clementine, Driek en Taco mag ik jullie alvast veel plezier toewensen en veilige kilometers.

Richard
Head Road Captain